SDIP
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) jest jednym z ważniejszych elementów współczesnego transportu zbiorowego. Znacząco zwiększa wygodę pasażerów w podróży, umożliwiając im uzyskanie niezbędnej dla komfortu podróżowania – informacji. Jednocześnie zapewnia przewoźnikowi szybkie komunikowanie się z pasażerami.
Wspomniany system znajduje największe zastosowanie w pojazdach, na dworcach, węzłach komunikacyjnych, peronach oraz przystankach.
Głównymi elementami są elektroniczne tablice informacyjne i urządzenia informacji dźwiękowej.
W pojeździe informację wizualną zapewniają elektroniczne tablice kierunkowe. W zależności od zapotrzebowania, tablice są różnych rozmiarów, a matryce, z których są zbudowane, mają różne rozdzielczości i technologię wykonania. Instalowane są z przodu, z boków i z tyłu oraz we wnętrzu pojazdu.
Dodatkowo montowany jest system zapowiedzi głosowych, który zwiększa skuteczność informacji przekazywanych pasażerom. Wszystkimi wspomnianymi powyżej urządzeniami steruje komputer pokładowy.
Na dworcach informacja wizualna jest przekazywana za pośrednictwem umieszczanych w halach, poczekalniach, na peronach elektronicznych tablicach przyjazdów i odjazdów, a zapowiedzi głosowe zapewniają jej kompleksowość. Specjalistyczne oprogramowanie prezentuje treści automatycznie, dostarczając wcześniej zdefiniowane treści do wyświetlenia na wszystkich tablicach systemu.
System ma możliwość udostępniania pasażerom informacji wyłącznie rozkładowych, bez automatycznego uwzględnienia zmian (np. opóźnień). W trybie pracy w czasie rzeczywistym (on-line) na tablicach jest wyświetlany czas rozkładowy, jednak jest on dynamicznie korygowany o wynikłe w trakcie jazdy odstępstwa. Modyfikacje odbywają się sposób automatyczny. Dzięki temu pasażer oczekujący na przystanku zawsze widzi rzeczywisty czas odjazdu pojazdu z przystanku, w którym uwzględnione zostały ewentualne odchylenia od rozkładu.
-
- Rzeczywista informacja pasażerska w pojeździe i na przystanku,
- Planowanie oparte na GIS,
- Analizy rozkładów jazdy,
- Lokalizacje, czasy i zajętości pojazdów,
- Pozycjonowanie przystanków i innych punktów sieci,
- Wyznaczanie czasów przejazdu i odległości,
- Priorytet dla transportu publicznego,
- Śledzenie pojazdów na mapie,
- Eksport statystyk porównawczych pomiędzy czasem planowym/aktualnym,
- Nadzór w czasie rzeczywistym nad pojazdami w ruchu.