System informacji pasażerskiej – komunikacja miejska

Systemy Informacji Pasażerskiej (SIP) są jednym z ważniejszych elementów współczesnego transportu zbiorowego. Znacząco zwiększają wygodę pasażerów w podróży, umożliwiając im uzyskanie niezbędnej dla komfortu podróżowania – informacji. Jednocześnie zapewniają przewoźnikowi szybkie komunikowanie się z pasażerami. Wspomniane systemy znajdują największe zastosowanie w pojazdach, na dworcach, węzłach komunikacyjnych, peronach oraz przystankach. Głównymi elementami są elektroniczne tablice informacyjne i urządzenia informacji dźwiękowej. W pojeździe informację wizualną zapewniają elektroniczne tablice kierunkowe. W zależności od zapotrzebowania, tablice są różnych rozmiarów, a matryce, z których są zbudowane, mają różne rozdzielczości i technologię wykonania. Instalowane są z przodu, z boków i z tyłu oraz we wnętrzu pojazdu. Dodatkowo montowany jest system zapowiedzi głosowych, który zwiększa skuteczność informacji przekazywanych pasażerom. Wszystkimi wspomnianymi powyżej urządzeniami steruje komputer pokładowy. Pasażerowie wewnątrz pojazdu uzyskują kompletną informację o pojeździe (linia, jej przebieg, przystanki, główne węzły przesiadkowe itd.), a ci oczekujący na przystankach wiedzą, za ile minut będą mogli kontynuować podróż. Na dworcach informacja wizualna jest przekazywana za pośrednictwem umieszczanych w halach, poczekalniach, na peronach elektronicznych tablicach przyjazdów i odjazdów, a zapowiedzi głosowe zapewniają jej kompleksowość. Specjalistyczne oprogramowanie prezentuje treści automatycznie, dostarczając wcześniej zdefiniowane treści do wyświetlenia na wszystkich tablicach systemu. Możliwa jest doraźna modyfikacja informacji (np. z powodu zmiany godziny odjazdu), jak również zmiana danych na stałe. System sterowania tablicami i zapowiedziami głosowymi współpracuje z programem obsługującym rozkłady jazdy. System ma możliwość udostępniania pasażerom informacji wyłącznie rozkładowych, bez automatycznego uwzględnienia zmian (np. opóźnień). W trybie pracy w czasie rzeczywistym (on-line) na tablicach jest wyświetlany czas rozkładowy, jednak jest on dynamicznie korygowany o wynikłe w trakcie jazdy odstępstwa. Modyfikacje odbywają się sposób automatyczny. Dzięki temu pasażer oczekujący na przystanku zawsze widzi rzeczywisty czas odjazdu pojazdu z przystanku, w którym uwzględnione zostały ewentualne odchylenia od rozkładu. Systemy te mogą być łatwo rozbudowywane o dodatkowe elementy, dzięki czemu ich uruchamianie może odbywać się etapami, w zależności od potrzeb zamawiającego.

Pliki do pobrania:

System informacji pasażerskiej – Folder

Następny wpis
Poprzedni wpis
Podziel się informacją...